Projekt BTECH

Projekt BTECH

Intervju s voditeljem projekta i profesorom strojarske grupe predmeta Goranom Buntakom

Dobar dan, profesore Buntak.

1. Prije svega, zanima me kako je uopće skupina učenika naše škole došla na ideju da izradi simulator leta, s obzirom na to da naša škola nema smjer koji bi bio povezan sa zrakoplovstvom.

Nije povezano sa zrakoplovstvom, ali je povezano sa drugim praktičnim znanjima iz elektronike i strojarstva kao što su konstrukcije, upravljanje Adruinom i računalstvom.

2. Kako ste izabrali baš Airbus A320?

Moram priznati, to je zbog entuzijazma učenika koji jako voli Airbus. Tako smo podržali njegovu inicijativu.

3. Znamo da se kasnije pojavila još jedna slična ideja…

Druga je ideja bila da se napravi simulator auta za početnike koji kreću u autoškolu.

4. Vezano uz simulaciju, koliko je realistična (sustavi zrakoplova, pokreti…)? Koliko je složeno upravljanje takvim zrakoplovom u usporedbi sa sličnim konkurentima (B737)?

Uh, sad s konkurentima, to je teško reći, ali što se tiče upravljanja zrakoplovom, nije baš tako jednostavno. Naravno, mi to uvijek koristimo na školskom modu, zbog učenja. Na prezentacijama simulatora leta u Hrvatskoj bili su prisutni i iskusni piloti koji su pohvalili simulator te sugerirali da je odličan izbor za obuku pilota početnika.

5. S obzirom na to da je A320 najprodavaniji zrakoplov prema trenutnim statistikama, je li A320 ujedno i najsigurniji zrakoplov koji leti nebom?

Sigurnost određuju statistički parametri, tako da to ne bih komentirao.

6. Sjetimo se također i najvažnijih ljudi u zrakoplovu (pilota), postoji li još netko bez koga zrakoplov ne bi mogao letjeti? Možete li komentirati značaj kontrolora leta.

Pa normalno, tu je cijelo osoblje u zraku i na zemlji. Ovisi o veličini zrakoplova. Inače smo u sklopu projekta BTECH, išli posjetiti kontrolu zračnog prometa na Plesu u našoj zračnoj luci u Zagrebu i vidjeli da je kontrola leta podijeljena u tri segmenta. Prvi segment je kontrola za one koji prelete preko Hrvatske (oblasna). Druga je za one koji se spuštaju u Hrvatskoj (prilazna) i treća je sam kontrolni toranj Znači, spuštanje i parkiranja na aerodromu.To je, ujedno. i najpoznatiji dio kontrole leta. Ostali su smješteni u potpuno drugoj zgradi koju avioni fizički uopće ne vide.

7. Zbog sigurnosti pilotima nije dozvoljeno jesti istu hranu. Može li zrakoplov sam sletjeti iako piloti npr.nisu sposobni upravljati avionom?

Ne, ne može. To još uvijek nije opcija, ne mogu sletjeti bez pilota. On dobrim dijelom leti na autopilotu u zraku, no polijetanjem i slijetanjem mora upravljati pilot. Nedostaje još  mnogo senzora o kojima ovisi upravljanje avionom. Slijetanje nije bezazleno, jer ovisi o mnogo vanjskih čimbenika npr.o vremenskim uvjetima.

8. Koji su Vaši osobni dojmovi vezani uz projekt? Biste li mogli izdvojiti neku zanimljivost tijekom izrade simulatora?

Moji dojmovi su jako pohvalni i iznenađujući. Na početku nisam bio siguran kako ćemo to uspjeti izvesti. No, s vremenom, kako se projekt razvijao, raslo je naše i moje osobno zadovoljstvo. Vrlo sam sretan, ponosan i zadovoljan projektom i ekipom koja ga je uz mnogo truda, motiva i mašte realizirala.

Ponosan sam na učenike koji  su imali originalnu inicijativu, a ja sam ih dobrim dijelom podržavao i usmjeravao. Zahvaljujući projektu, obišli smo kontrolu zračnog prometa kao i mnoga druga zanimljiva mjesta. Bili smo na Znanstvenom pikniku i  jednoj edukaciji za nadarene učenike i startup-ove.

9. S obzirom na to da je simulator ovdje javno dostupan od 2017. godine, sada više nema objava u medijima. Dolazi li uopće itko više pogledati simulator?

Ove godine smo bili na Znanstvenom pikniku i Maker Faireu. Znanstveni piknik je promocija znanosti i tehnologije. Nešto slično tome je i Maker Faire, s tim da je Znanstveni piknik hrvatska inačica susreta, a Maker Faire međunarodni dio znanstvenih susreta, gdje se bave baš promocijom znanosti i tehnologije. Ove godine se prvi puta održao u Zagrebu. I bili smo eto pozvani od strane organizatora na prvi sajam, gdje su nas čak svrstali među pet najboljih po njihovoj komisiji i tih pet je dobilo Maker of Merit diplomu koja se onda objavljuje na njihovim stranicama, odnosna na Maker Faire organizaciji, koja je prisutna  svugdje u svijetu. Održava se u Rimu, Beču, Americi i Aziji, tako da je svima vidljivo što se izlagalo i događalo u Zagrebu.

10. Na službenoj web stranici BTECH-a moguće je prijaviti se za besplatnu simulaciju koja traje dva sata. Što sadržava program rada u ta dva sata?

U ta dva sata učenici i ostali zainteresirani, upoznaju se sa svim uređajima koji su tamo.To nije samo simulacija leta. Treba doći tamo i vidjeti sve sisteme i koja je funkcija svakog tog uređaja na simulatoru. I onda, naravno i sam  let, koji traje ovisno o udaljenosti aerodroma. Npr. od Zagreba do Rijeke let traje oko pola sata.  

11. Cilj je na neki način  potaknuti znanostvena promišljanja, možda i učenike da postanu piloti.

Koliko ja znam, nitko nije upisao Prometni fakultet, no jedan se učenik odlučio upisati u aeroklub u Zaboku te uči letjeti lakim zrakoplovima.

Puno hvala na intervju.

Borna Cesarec

Borna Cesarec

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)